-=- LECTURA OBLIGATORIE A ZILEI...-=- (partea I-a)

- LECTURĂ OBLIGATORIE PENTRU TOȚI DUȘMANII ROMÂNIEI PE ORIUNDE S-AR AFLA EI... -
                           (partea I-a)


Ați auzit de Moleodava
Este o fostă mare cetate getică. 

 MOLEO-DAVA = MOLDAVIA = MOLDOVA, pentru cei care vor să știe adevărata obârșie etimologică a Moldovei,
”Ţara getilor Mole Davio a luat-o în stapânire”.

  În Tăbliţele de la Sinaia este menţionată cetatea Moleo Dava sau cetatea geţilor sciţi situată în ţara Mon Gato în care a fost mare preot Deceneu şi care, a jucat un rol important în istoria acestor locuri. 

Importantul rol politic, militar şi religios este scos în evidenţă de traducerea şi interpretarea tăbliţelor al căror conţinut este legat de evenimente care au avut loc în legătură cu această cetate şi ţinutul înconjurător. 

Informaţiile, conţinute de tăbliţele de la Sinaia în legătură cu cetatea Moleo Dava, nu pot fi neglijate pentru buna cunoaştere a istoriei acestor locuri. 

 În a sa “Cronică getă … “ publicată de Dan Romalo există şi câteva tăbliţe în care se face referire la o anumită cetate numită Moleo Dava

 Astfel, din placa cu nr. 117 este redată clar.
Textul original, transliterat cu caractere latine şi despărţit în cuvinte, are următorul conţinut: 
-- în rândul de sus: 
SAR GETO MOLE DAVIO SAKO TO
-- în coloana din stânga avem următorul conţinut: 
O BADA BASOTIDO BISCA SEITO NA GO ETLO DYO FALANGEO CEO SAPTAYO SNECIO. DAVIKO KOTOPOLO CENYO
--iar în coloana din dreapta avem: 
DO GEO HABEN KASA TO ZOT ARAMIKO, ZAMOLXIOY, KO PODYHE JEOY OVOY OH APO (S)SYE, APOLO SOY. 

Pentru textul astfel despărţit în cuvinte, se poate obţine următoarea traducere: 
--în rândul de sus: 
ţara getilor Mole Davio a luat'o în stapânire
--în coloana din stânga: 
văzând preotul (sau slujitorul) altarului care era pe scaunul (sau la postul) său acele divine falange a fugit pe furiş. Al cetăţii mare preot (De)Ceneu; 
-- în coloana din dreapta: 
apoi, oamenii (sau pământenii) au pus pe domnul aramicilor (sau aramilor), pe Zamolxis, cu ultima suflare a unei oi vii de la Apa Sfântă, Apolo să fie (sau să'l reprezinte). Luarea în stăpânire a cetăţii Moleo Davo de către falangele lui Boerobisto. 

 În textul original “S”-ul de la începutul antipenultimului cuvânt, probabil a fost imprimat din greşeală de două ori, motiv pentru care l-am încadrat între paranteze, şi cred că nu trebuie luat în considerare. 

În traducere am respectat, în mare măsură, ordinea cuvintelor din textul original. 

Din conţinutul textului se pot obţine mai multe informaţii: 
În primul rând, se poate constata că,
Deceneu era mare preot la Moleo Dava atunci când aceasta a intrat sub stapânirea lui Boerovisto. 
Nu este, totuşi, clar dacă cel care a fugit pe furiş la venirea armatelor gete a fost însuşi Deceneu sau un subaltern al acestuia. 

După cum vom prezenta mai jos, Deceneu a fost repus în funcţie de Boerovisto tot la Moleo Dava, apoi mai este menţionat la Genucla şi, în final, mare preot la Sarmigetusa. 

Din coloana din dreapta, mai aflăm că Zalmoxe era domnul aramicilor şi că îl reprezenta pe Apolo sau că era însuşi Apolo.

Prin aceea “ultimă suflare a unei oi vii” se înţelege că este vorba de un ritual prin care a fost sacrificată o oaie în cinstea lui Zamolxe şi, implicit, a lui Apolo. 

Însă, nu numai informaţia textuală este importantă în acestă placă (ca şi în celelalte): 
în colţurile de sus se poate vedea chiar şi cum arăta cetatea Moleo Dava privită din două direcţii opuse. 

Este remarcabilă acurateţea cu care au fost realizate cele două vederi şi se poate vedea că a fost prevăzută cu două porţi, de mărimi diferite, pe cei doi pereţi opuşi, astfel încât pentru a trece de la o poartă la alta, prin interiorul cetăţii, aceasta trebuia traversată pe diagonală. 

De asemenea, se poate remarca existenţa unui turn înalt în interiorul cetăţii. 
Pe unul din pereţii laterali se poate observa o construcţie care ar putea avea rolul de templu cu o formă ca aceea prezentată în cartuşul central. 
Este remarcabilă, de asemenea, imaginea unui cal (probabil în relief) pe unul din pereţi. 
 În medalion este prezentată o imagine a cetăţii şi a lui Deceneu.Imaginea Moleo Davei şi a lui Deceneu. 

 În colţul din dreapta jos se poate remarca imaginea unui şarpe încadrat într-un triunghi şi a unui bovideu încadrat într-un dreptunghi. 

În corelaţie cu textul din coloana din dreapta, se poate presupune ca imaginea şarpelui încadrat în triunghi îl simbolizează pe Zalmoxe, iar imaginea bovideului (poate un bour) este o reprezentare simbolică a lui Apolo. 

Este remarcabil faptul că, până în ziua de astăzi, stema Moldovei este reprezentată tot de un cap de bour. 
                            VA URMA...

Comentarii