--MĂRTURII DESPRE RĂDĂCINILE ADÂNCI ALE LIMBII ROMÂNE...-- (de la Ioan Bilasco)

-LIMBA ROMÂNĂ, MAMA LIMBILOR LATINE...-


”În nordul Italiei se vorbeau câteva dialecte: cel ladino din Trentino,  cel venet din regiunea Veneto şi cel friulan din Friuli, care seamănă mai mult cu limba română pe care o vorbeau bunicii mei, în Maramureş, acum 50-60 de ani, decât cu limba italiană .

 Iar dialectul napoletan seamănă mult cu limba aromână pe care o vorbesc vlahii din Tesalonic si din sudul Bulgariei Albaniei şi Macedoniei 

În sudul Albaniei este o mică comunitate de vlahi care îşi spun Ardali .
Eu am discutat cu un cetățean albanez din aceea comunitate, care este reprezentantul minoriții albaneze din provincia de Trento din Italia și mi-a explicat de unde au moştenit acest nume.

Mi-a spus că, strămoşii lor, Ilirii, au fost aduşi din zonele lor de către regele Buerebista ca să lucreze în minele de aur din Ardeal.
Ardeal este cuvânt dacic și înseamnă ”Aur din deal” .

După ocuparea Daciei de către romani, urmaşii acelor Iliri s-au întors înapoi, în patri lor, dar şi-au păstrat denumirea de Ardali de la locul de unde au plecat și vorbesc și astăzi limba română si mulți dintre ei au nume româneşti.”

(autor IOAN BILASCO)

Comentarii