-- SERIAL -- DESPRE SFÎNTA GEȚIA -- partea a IX-a --



Pe la începutul secolului lV î.e.n. capitala neamului get ajunge la Enisala aşa cum ne spune Tăblița 12(T12) 

În acele timpuri geţii avea o sărbătoare a neamului unde erau chemaţi toţi cei de o mamă, adică traci, telagi, iliri, macedoneni. 

T15 ne spune că Filip, tatăl lui Alexandru Macedon a fost rău şonţit(schilodit) pe la 342 – 340 î.e.n., iar capitala neamului get era la Sarmisetuzo şi aşa a rămas pînă au distrus-o romanii. 

Pe T(tăbliţa)25 apar informaţii despre conducătorul satului Dăbîca ce-şi însoară mîndreţea de flăcău tare ca osul(voinic) cu Marica fiica Sofiei. 
Ori urmele de locuire getică a acestei localităţi au fost descoperite în secolul XX exluzînd ideea pretinselor falsuri. 

Dromichete T22,23 avea centrul local de putere/daba la Sirmiu, Sierema (T 40) şi nu Helis cum ne spune Diodor din Sicilia cînd povesteşte înflorit păţania lui Lisimah! 

Pomponius Mela aminteşte despre o localitate Sirmium undeva prin nordul Munteniei. 
Asemenea ,,greşeli” nu poate face un falsificator, mai ales genial! 

Pe tăbliţe apare Moş Arimin os/Arumun os(T 19), ca strămoş al geţilor şi protector din înaltul cerului. 

În ţinutul Apeninilor exista oraşul Ariminum ca amintire perenă a fondatorilor urbei, iar Jupiter, divinitatea supremă a panteonului roman purta în vechea religiei a populaţiei locale epitetul de armunos sau armunis. 

După ce au ocupat Panonia, romanii şi-au adus cu ei şi divinităţile. 
O inscripţie descoperită la Buda pomeneşte de Deus Arimanius, ca epitet pentru Mithra . 
Tot ca Deus Arimanius apare Mithra şi la Roma, iar menţionarea este făcută de marele preot al cultului mitraic! 

În tăbliţa 5 apare preotul persan Gomtaro care participă la cultul geţilor! 

Tăbliţa 15 ne dă informaţii preţioase despre războiul pe care l-a pornit Filip al-ll-lea al Macedonie pe la anii 339 î.e.n. împotriva geţilor pentru că nu doreau să-l recunoască de protector(bade)

Cum falnicii geţi nu aveau în obicei să umble în patru labe în faţa altora(aşa cum o fac urmaşii lor astăzi),  şi-au strunit sirepii, au dat săbiile la tocilă şi l-au aşteptat pe bădia Filipoi Enia să-l întrebe de ce pofteşte la toriştea lor. 

Pentru că urgia era mare, s-a adunat neamul geţilor din toate ţinuturile şi rău i-au hăcuit pe macedoneni cu toată fala şi falanga lor. 

Propaganda macedoneană spune că geţii, ca nişte găini plouate, în frunte cu riga lor Cothelas i-au aşteptat pe machidoni cu daruri multe pe malul drept al Istrului să nu mai obosească sărăcuţii să-l treacă. 
Şi atunci minciuna era la mare cinste, cînd se vîntura în vînt freza vreunui rigă sau neam de flutură steag! 

Tăbliţa 51 spune că Biseto II, conducătorul neamului get, îl ajută pe Dapisiu în confruntarea cu murdara Romă, iar situaţia devine tot mai grea. 

Mesia se află sub influenţa militară a romanilor chiar dacă geţii din nordul Istrului nu acceptă ruperea gliei străbune în bucăţi. 
 --Constantin Olariu Arimin --

                                                             -- VA URMA --

Comentarii