* C E A H L Ă U L *
Muntele Ceahlău este unic în spaţiul românesc – are hram şi are sărbătoare, dar, mai mult decât toate, are nenumărate legende şi poveşti, chiar şi unul dintre miturile fundamentale ale poporului român: „Dochia şi Traian”, mitul etnogenezei, cel atât de frumos versificat de Gheorghe Asachi. Are legende pe care le-a cunoscut Alecu Russo („Piatra Corbiţei”, „Piatra Teiului”) sau Gheorghe Asachi („Legenda Serafimei”, „Dochia şi Traian”), Mihai Eminescu („Turnul lui Budu”), Calistrat Hogaş („Legenda Panaghiei”) şi multe altele, ştiute de Mihail Sadoveanu, Constantin Matasă, Ioan Găvănescul, în antologiile noastre reuşind să culegem şi să prezentăm un număr de 49 de legende şi poveşti de la muntele Ceahlău.
Muntele Ceahlău este unic în spaţiul românesc – are hram şi are sărbătoare, dar, mai mult decât toate, are nenumărate legende şi poveşti, chiar şi unul dintre miturile fundamentale ale poporului român: „Dochia şi Traian”, mitul etnogenezei, cel atât de frumos versificat de Gheorghe Asachi. Are legende pe care le-a cunoscut Alecu Russo („Piatra Corbiţei”, „Piatra Teiului”) sau Gheorghe Asachi („Legenda Serafimei”, „Dochia şi Traian”), Mihai Eminescu („Turnul lui Budu”), Calistrat Hogaş („Legenda Panaghiei”) şi multe altele, ştiute de Mihail Sadoveanu, Constantin Matasă, Ioan Găvănescul, în antologiile noastre reuşind să culegem şi să prezentăm un număr de 49 de legende şi poveşti de la muntele Ceahlău.
-- Cununa Zimbrului --
Spune povestea că, după descălecat, Dragoş-Vodă umbla prin Ţara Moldovei ca să caute
locuri bune de vânătoare, să cunoască plaiurile şi oamenii.
Ajuns pe valea Bistriţei, Dragoş şi însoţitorii lui au ajuns până la Piatra Teiului, iar de acolo au
luat-o pe valea pârâului Schit. Au ajuns pe nesimţite la locul numit La Scaune, unde au mas şi
s-au pregătit de odihnă, când, deodată, apare o turmă de zimbri. Speriaţi de vederea
oamenilor, zimbrii au fugit care-ncotro.
Doar pe unul au reuşit să-l lovească cu o săgeată şi au prins a-l urmări până la Piciorul Şchiop,
pe un jgheab care de-atunci s-a numit Jgheabul lui Vodă.
Ieşind la lumină, zimbrul porni pe sub Toaca şi Panaghia, spre curmătură. Sfârşit de putere,
urmărit îndeaproape de vânători, zimbrul se lasă în vale printre colţii stâncoşi de sub
Piatra Lată.
Vlăguit, cu coama înfiorată, îşi dă duhul în zbaterea morţii.
Cununa de stânci sălbatice de unde s-a prăbuşit zimbrul din legendă se numeşte de
atunci „Cununa Zimbrului”.
-- Clăile lui Miron --
Coborând pe sub Ocolaşul Mare spre Poiana Maicilor, trecem pe sub Pavilionul
Dacic şi Coloana Dorică, pe lângă Ocolaşul Mic, de unde un chip de dac priveşte din stâncă, ne
îndreptăm spre Creasta Cocoşului.
În stânga te întâmpină două stânci cu forme ciudate, asemănătoare cu nişte căpiţe sau chiar
clăi, precum cele făcute de munteni în ţarinile de la poalele muntelui.
Se spune că aici poposea cu oile sale un bătrân cioban, pe nume Miron, originar de prin
Bicazul Ardelean, alegând păşunea grasă de sub Masa Dacică şi se oprea adesea să privească
în zare spre Hăşmaş, spre Piatra Singuratică. Îi plăceau lui cele două stânci ciudate şi ascuţite,
lângă care şedea şi cânta din fluier. Vietăţile pădurii îl ascultau vrăjite. Chiar şi pustnicul
Ghedeon cobora de la adăpostul său de lângă Piatra Altarului ca să-i asculte viersul
neasemuit.
Ciobanii şi schivnicii, caprele negre, vulturii ţipători numiţi ceahlăi, stâncile şi vârfurile
îl ştiau acolo. Îi auzeau fluierul. Toate îl îndrăgeau şi el le iubea peste poate.
Se spune că a murit stors de vlagă lângă stâncile sale. Oasele-i albite de vremuri nu s-au mai
găsit şi oamenii au zis că le-au primit stâncile. Fluierul său nu mai doinea. Dar uneori, când
vântul se îndârjeşte cu răsuflarea-i grea printre jnepeni şi stânci, parcă se mai aude fluierul
lui Miron răzbătând dinlăuntrul pietrelor sale.
-- VA URMA --
Comentarii
Trimiteți un comentariu