*ADEVĂRUL ASCUNS DE ACADEMIA ROMÂNĂ: RELIGIA STRĂVECHE A ROMÂNILOR. ZEUL SUPREM AL POPOARELOR DIN ZONA CARPATO-DANUBIANĂ ŞI BALCANICĂ A FOST RO SAU RA, IAR ZEIŢA ESTE GEEA, CARE FORMAU FAMILIA DIVINĂ
4.
Informaţii clarificatoare referitoare la locurile sfinte ale geţilor şi dacilor se găsesc în
textul uneia dintre plăcuţele realizate cam pe la sfârşitul domniei lui Decebal de către
marele preot Petosio şi notată în cartea lui Romalo cu nr. 35, prezentată în figura 6. Textul
original, al plăcii are următorul conţinut:
DE TYCE MOT OE PETOSO KOTEPOLEO DABO GETO CEO DO AZER FIO HOY CEO
APLO KARO, LO DIEO ZOEO SOE ON DOYREZO PO POESTO DABO GETO. TRASOY
SO YPENTO DE NOEOY ON KOPONO D(E)OY ZABELO ON KARLO TO MON GATO
GETO, SOYPTEO – M.E’DAPIGEO – M.E. ZOYRASEO- KOTOPOLEO ‘A DANEOY. TI
PARB GEOY HO NIPE GhIS EO OYGhENO, PILON ITOE ZOEOY. X AHO OY NATH.
In traducere, se obţine:
De învăţat vorbele lui Petoso mare preot al cetăţii geţilor, aceea către a lui Azer fii,
care pe acel Aplo (Apolo) l-au pedepsit. Divinul Zoeo a fost la plimbare (poate
îndrăgostit) prin a Poesto Davo a geţilor. Insărcinarea !? s-a întâmplat din nou la
templul divinului Zabelo la locuitorii din Mon Gato a geţilor, au spus (şoptit) –
M.E.Dapigeo-M.E.Zoyraseo-marele preot ‘A Daneoy. + In aceea parte a pământului
unde Nipe îşi duce (curge) ale sale valuri, cu picioarele (sale) a mers Zoeoy; x acolo
m-am născut.
Petosio afirmă că Zeul a fost pe pământ de două ori: o dată în zona cetăţii
Poesta Davo, adică pe valea Ialomiţei, şi, ca urmare, Munţii Bucegi ar fi un loc sfânt legat
de naşterea lui Apolo, iar a doua oară la templul lui Zabelo (zeul războiului) de la Mon
Gato, adică în zona geografică a muntelui Ceahlău. In medallion sunt reprezentate cele trei
personaje Dapigeo, Zuraseo şi marele preot A’ Daneoy, care au atestat plimbarea Zeului
prin ţara geţilor. De remarcat faptul că la Moleo Dava sau Cetatea Geţilor Sciţi exista
templul lui Zamolsxis şi al Maricăi unde războinicii veneau să aducă jertfe după câştigarea
unor războaie.
O caracteristică importantă a comportamentului religios la geo-daci se referă la
aşa zisa trimitere de mesageri la Tatăl Ceresc, la care se referă şi Herodot dar există
relatări şi în tăbliţele de la Sinaia. Informaţii despre trimiterea unor mesageri la Tatăl Ceresc
sunt date în tăbliţa 109.
Comentarii
Trimiteți un comentariu