-- REȚETĂ DIN P L A N T E --


                   * SOCATA *
   băutură gustoasă și sănătoasă 
         Cea mai bună și mai sinceră rețetă de socată rămâne cea făcută în casă. Indiscutabil. Iată și metoda mea, simplificată la minimum după mai mulți ani de încercări.
Dar, înainte, să lămurim câteva reguli:
1. Socata nu are nevoie de drojdie adăugată. Florile dezvoltă propriile lor drojdii care, prin procesul fermentării, se vor dezvolta și vor oferi socatei gustul și textura specifice.
2. Socata nu se fierbe și nici nu se infuzează cu apă fierbinte. Dacă o fierbeți o puteți numi ceai de soc, dacă vreți, dar socată nu mai e. Apa clocotită omoară drojdiile și nu se va mai produce acel proces de fermentare, extrem de benefic pentru organism.
3. Culegeți florile dintr-un loc departe de trafic și noxe, fără a rupe crengile și-a jumuli cu totul arbuștii de Sambucus nigra, aveți grijă la gândăcei, căci unii arbuști pot fi mai puricoși ca alții.
4. Unii spală florile, eu nu o fac, căci prefer să le preservez polenul și realitatea este că florile nu apucă să se prăfuiască prea tare dacă le culegeți când abia au înflorit.
5. Mulțumiți-le socilor pentru flori.
Iată și rețeta mea simplă. Proporțiile se modifică... proporțional.
8 litri apă rece (eu am un borcan mare de sticlă de această capacitate - atenție, recomand sticlă, nu plastic, cred că merge și-n vase emailate, dar eu n-am făcut așa niciodată)
16 flori de soc (tăiați-le codițele mai mari)
800 gr miere (eu am folosit de salcâm în acest caz)
zeama de la 3 lămâi (nu-i obligatoriu, dar mie-mi place acrișoară)
Se lasă la fermentat între 3 și 5 zile, în funcție de temperatura ambientală. Eu pun borcanul pe balcon, pe pervaz, dar nu în soare direct toată ziua. Trebuie amestecat de două ori pe zi, dimineață și seara. După ziua a treia gustați și, dacă vă place, strecurați-o și trageți-o la sticle. Unii o prefera mai acidulată și pentru asta are nevoie de un timp un pic mai lung, dar trebuie ținut seama că procesul de fermentație, deși mai lent, va continua și la frigider.
Cel mai bine se bea rece, la pahar răcorit, când vii de-afară.


Comentarii