* NIMIC NU ESTE ÎNTÂMPLĂTOR PE LUMEA ASTA *
Este cunoscut faptul că Mihai Eminescu a fost fascinat de miturile străvechi autohtone, imaginând în spațiul geto-dacic un univers literar cu personaje puternice, acțiune, idei, conflicte și conturând o istorie prelungitã în mitul geto-dacic, simbolizată de plutirea DOCHIEI în luntrea lină pe apa istoriei în sens invers spre timpurile de mit.
El rãmîne unul dintre cei mai fermi sprijinitori ai trunchiului geto-dacic identitar, fiind cel mai asiduu cunoscător și asamblator al fragmentelor de mit preromânesc, unificatorul și creatorul lor, cel ce așează pe temelia elementelor traco-geto-dacice o construcție armonioasă și suplă de mitologie românească identitară.
De aceea constituie o simbolicã și tulburãtoare coincidență (sau nu!) faptul că, la temelia casei sale din Ipotești, mai precis a atenansei (corp secundar al casei, unde se afla bucătăria, clădire din curtea casei unde, susțin cunoscătorii, dormeau băieții Eminovici), s-a gãsit, ca într-o închipuire mitologicã, o vatră... traco-geto-dacă cu obiecte specifice: fragmente de cărbune, o cățuie și, mai ales, fragmente a ceea ce avea să devină, dupã restaurar, o splendidã amforă traco-geto-dacă - ce se află azi în inventarul muzeului de la Ipotești.
S-a obținut, în cadrul activității de reorganizare muzealã, aprobarea de-a se demola clădirea de atunci a muzeului, dovedind că aceasta, refãcutã în anii 1930, era greșită ca așezare și mărime.
Atunci sau efectuat săpături arheologice lângã muzeu cu ajutorul specialiștilor Muzeului de Istorie din Botoțani.
Așa s-a descoperit, alături de alte obiecte, o locuință geto-dacicã cu obiectele enumerate mai sus, printre care și amfora pe care o înfățișăm în fotografia alăturată.
Iatã deci tulburãtoarea coincidență că Eminescu, întemeietorul unui ”construct” mitologic geto-dacic așezat la temelia existenței noastre istorice, a dormit în copilăria lui pe temelia unei locuințe dacice, care-i va fi trimis în vise efluvii modelatoare de conștiință străbună.
(Dr. Lucia Olaru Nenati, filolog)
Comentarii
Trimiteți un comentariu