--- ZEII VECHILOR VEDICI-CARPATO-DANUBIANO-ARIANO-PELASGO-TRACO-GETO-DACILOR -- MARE A ZEIȚĂ BENDIS și ZEIȚA VESTA ( HESTIA, HISTIA) -
Divinitatea supremă bărbătească a geto-dacilor, GEBELEZIS și apoi, înlocuit de ZALMOXIS, era însoţită de o ipostază feminină, anume de MAREA ZEIȚĂ.
Reprezentările vechi, descoperite în ultima vreme, ne-o înfăţişează sub chipul unei femei „cu faţa rotundă, bucălată, cu pomeţii proeminenţi şi cu părul lung împletit în două cosiţe ori împărţit în două mari bucle ce-i încadrează faţa”.
În anumite situaţii, zeiţa apare încadrată de două animale sacre – cervidee –, sau de un cerb şi un şarpe.
Alteori zeiţa apare în poziţie de invocare, cu mâinile ridicate până la umeri, ţinând în dreapta un şarpe al cărui cap atârnă la picioarele ei, iar în stinga, un vas cu două toarte, de forma unei amfore mici.
Zeiţa mai apare încadrată şi de două păsări – probabil porumbei.
Faţă de această nouă concluzie a cercetărilor de ultimă oră în domeniul religiei geto-dacilor, trebuie reţinut faptul că nu se exclude tendinţa spre monoteism a geto-dacilor, fiindcă o divinitate feminină în compania unei divinităţi bărbăteşti nu diminuează nicidecum puterea supremă a Marelui Zeu.
De exemplu, existenţa Herei – ba chiar şi a celorlalţi zei – nu cauzează o diminuare considerabilă a puterii supreme pe care o deţinea incontestabil Zeus în mitologia greacă.
Subliniem, în fine, ca geto-dacii încă din timpuri străvechi adorau un zeu suprem, că ei nu au divulgat numele divinităţii lor supreme şi că zeul suprem avea lângă sine o zeiţă, o Mare Zeiţă, patroana fertilităţii.
Cu vremea se restrânge însă imaginea zeiţei feminine, mai ales în perioada luptelor dintre daci şi vecinii lor, când spiritul de sacrificiu, propriu vitejilor, trebuia stimulat prin credinţa într-o divinitate pururea biruitoare.
Subliniem, în fine, ca geto-dacii încă din timpuri străvechi adorau un zeu suprem, că ei nu au divulgat numele divinităţii lor supreme şi că zeul suprem avea lângă sine o zeiţă, o Mare Zeiţă, patroana fertilităţii.
Cu vremea se restrânge însă imaginea zeiţei feminine, mai ales în perioada luptelor dintre daci şi vecinii lor, când spiritul de sacrificiu, propriu vitejilor, trebuia stimulat prin credinţa într-o divinitate pururea biruitoare.
Divinitatea supremã bãrbãteascã
a geto-dacilor, Gebeleizis, are o replicã femininã, și
anume pe MAREA ZEIȚĂ BENDIS.
Reprezentările vechi, descoperite în
ultima vreme, ne-o înfățișează sub
chipul unei femei cu fața rotundă,
bucălată, cu pomeți proeminenți și cu
părul împletit în două cosițe, ori
împărțit în douã mari bucle ce-i
încadreazã fața.
Sã fie oare zeița
BENDIS, cu cele două cosițe blonde
lăsate pe spate, precursoarea Ilenei
Cosânzene din basmele de mai târziu
ale românilor?
În anumite situații, zeița
apare încadrată de douã animale sacre
cervidee sau de un cerb și un șarpe. MAREA ZEIȚĂ BENDIS era adorată de
femeile trace, fiind ZEIȚA LUNII,
pãdurilor și... farmecelor.
La Costești
a fost descoperit un cap al zeiței, iar
la Sarmisegetusa săpăturile au scos
la ivealã un medalion de lut ars (10
cm. în diametru și 1,5 cm. în
grosime), având un bust al zeiței cu
tolba de sãgeți pe umăr; de asemenea,
la Piatra Roșie s-a descoperit bustul
ei din bronz, înalt de 14,7 cm. și lat
de 13 cm.
În afară de marele zeu GEBELEIZIS și de marea zeițã BENDIS, tracii au mai
avut și o zeitate a focului și vetrei,
pãzitoare a casei, respectiv zeița VESTA-HESTIA-HISTIA, în cinstea căreia
casele tracilor se construiau
dreptunghiulare, cu pereții din piatră sau de lemn, podeaua din pământ
bătătorit și acoperișul „în douã ape,
fãcut din țigle roșii (ceramice).
Nu
departe de TĂRTĂRIA, în zona Crișurilor,
au fost scoase la luminã și urmele
primelor locuințe de suprafață datând
din mileniul V î.d.H., deci cu o
vechime de 7.000 de ani! Aceste
tipuri de locuințe, care se vor răspândi
apoi în toată lumea, erau, se pare,
rezultatul unui cult închinat acestei
zeițe, pereții având la început rolul de
a proteja spațiul sacru în mijlocul
căruia se întreținea focul aprins în
vatră.
Mileniul IV î.d.H. nu a fost chiar
unul norocos pentru noi, ne spun
specialiștii, referindu-se la prăbușirea
punții continentale ce lega Europa de
Asia Micã, aceasta prãbușindu-se sub
apele Mediteranei, fãcând loc unei
mări noi, Marea Tracicã (Egee),
generând și o mulțime de insule mai
mari sau mai mici.
Datoritã existenței
acestei punți terestre de legãturã, atât
istoricii greci, cât și alții moderni au
admis posibilitatea deplăsării
populației Trace din zona pontico-dunăreanã,
spre sudul Peninsulei
Balcanice și de acolo, în Asia Micã,
în unele regiuni din jurul Mediteranei
Răsăritene: Bytinia, Misia, Frigia,
Troada, Lidia, etc.
Citeam, nu de
mult, în „National Geographic,
despre oamenii din Balcani care, cu
mii de ani ÎNAINTE ca Moise sã fi pășit
pe Pământul așa zis Sfânt, din Peninsula Sinai, oamenii din Balcani începeau mineritul
cuprului, producând topoare etc.
Dupã cum se știe, soarta acestor
populații a fost diferitã: unele s-au
„rãtãcit printre alte seminții și s-au
„pierdut cu totul în marea groapã a
istoriei care se cheamã „uitarea -
hitiții, de exemplu.
Alții au dispărut la
mari distanțe, cum este cazul
troienilor, supraviețuitori despre care
o legendã spune cã ENEAS TRACUL i-a
călăuzit dupã „Apocalipsul cetății
Troia până pe valea îngustã a Tibrului,
unde aveau să preia în stăpânire cele șapte coline „eterne, dându-le apoi
nume TRACICE, „latine.
Tot o legendã
spune cã, între timp, prin spațiul
carpatic a apărut un cioban extrem de înțelept,
ZAMOLXIS , care urma a prelua de la
zeița HESTIA-VESTA-VESTIA așa-numitele
„LEGI FRUMOASE --CODUL BELEAGINILOR- LEGILE BELAGINES...
Comentarii
Trimiteți un comentariu