-=- Adevărul despre sintagma ”Poporul român s-a născut creștin”...-=-

                               

* ÎNCREȘTINAREA GETO-DACILOR *



     
           Unul dintre lucrurile surprinzătoare ale antichității este creștinarea relativ ușoară a Geto-Dacilor… 
Dacă în multe țări creștinarea s-a făcut cu sabia, aici, pe teritoriul vechii Dacii, mesajul lui Iisus a pătruns fără să întâmpine prea multă rezistență, fiind îmbrățișat de autohtoni, care au combinat noul mesaj cu tradițiile proprii – tradiții anterioare creștinismului, păstrate până astăzi.
De ce s-a petrecut acest lucru?
 
    Dacă facem o comparație între Iisus și Zamolxis, vom găsi multe similitudini surprinzătoare care explică acceptarea creștinismului ca pe un fel de continuare a religiei zamolxiene.
        În acest sens, istoricul Dan Oltean ne spune următoarele:
“Similitudinile dintre religia lui Zamolxis și cea a lui Iisus au fost sesizate de primii creștini, dar și de mulți autori “păgâni” care au combătut religia lui Iisus. 
          În secolul al II-lea d. Chr., un autor “păgân”, Celsus, a scris că primii creștini nu fac altceva decât să repete ritualurile din religia lui Zamolxis: “...fiindcă cinstesc pe cel prins și mort . . . ați făcut la fel ca și geții care cinstesc pe Zamolxis . . .” (cf. Origene, Contra Celsus, 3, 34).
         Alte asemănări dintre religia lui Zamolxis și cea a lui Iisus, legate de ritualuri și de înviere au fost surprinse de Clement din Alexandria, Sf. Hippolytus, Ioan Chrysostomul, Sfântul Grigore din Nazianze, dar și de mulți alți autori patristici.” (Dan Oltean – Religia Dacilor, pag 51. 

Dintre toate asemănările semnalate de antici, două sunt cu adevărat remarcabile…

      1. În primul rând, este vorba despre învingerea morții și înviere, un traseu inițiatic foarte asemănător în cazul celor două mari spirite. 
Dacă în cazul lui Iisus, odată cu moartea prin crucificare, urmează coborârea în infern, pentru 3 zile, și triumful asupra răului și a morții, iar apoi învierea, în a patra zi…, în cazul lui Zamolxis, procesul durează 3 ani, iar revenirea se face în al patrulea.
“…Se făcu nevăzut din mijlocul tracilor, coborând în adâncul încăperilor subterane.(…) Tracii fură cuprinși de părere de rău după el și-l jeliră ca pe un mort. În al patrulea an se ivi însă iarăși în fața tracilor și așa făcu să creadă în toate spusele lui.” (Herodot, Istorii)
              Practic, după acest eveniment al revenirii din lumea subpământeană, cei doi generează reforma spirituală care a dus la nașterea creștinismului și a zamolxianismului.

      2. Atât Creștinismul, cât și Zamolxianismul au ca doctrină principală nemurirea sufletului. 
Sufletul, eliberat din trupul de carne, dacă a avut o viață pământeană merituoasă, ajunge într-o lume fericită, pentru totdeauna.
         Din aceste motive, dar și din altele, Mircea Eliade spunea în cartea ”De la Zamolxis la Gengis-Han” (pag. 80) că:        
“Toate aspectele religiei lui Zamolxis – escatologie, terapeutică, theurgie, etc., încurajau apropierea de creștinism”.
           
D. Drăghicescu în lucrarea ”Din psihologia poporului român” (pag. 283) subliniază că:
 “Esențialul religiei lui Christos se găsea deja, de mii de ani, în spiritualitatea și religia dacilor.”

            Cu siguranță că răspândirea creștinismului la nordul Dunării, în spațiul geto-dacilor liberi, a fost influențată și de faptul că cei doi împărați romani care au deschis calea oficializării religiei creștine în Imperiul Roman au fost DACUL Galerius și TRACUL Constantin cel Mare, doi împărați cu o origine etnică care nu avea cum să nu le fie cunoscută și geto-dacilor nord-dunăreni…

      Astăzi, deși poartă o haină creștină, încă putem să fim parte la foarte multe sărbători populare, moștenite de la geto-daci, o dovadă a faptului că religia străveche Zamolxiană a conviețuit cu Creștinismul și a supraviețuit într-un anumit fel până acum.
  
     DIN NEFERICIRE S-A PIERDUT MULT PREA MULT DIN ÎNDEMNURILE ȘI LEGILE PANTEISTE ALE ZALMOXIANISMULUI, CARE NE-AR FI MENȚINUT ÎN ARMONIE CU LEGILE  DIVINE, CU NATURA, CU ADEVĂRUL UNIVERSAL ȘI...CU NOI ÎNȘINE, CA PARTE INEGRANTĂ A ACESTORA...
           Tocmai de aceea, trebuie să ne conservăm, în continuare, tradițiile și identitatea străveche, pentru că aici sunt înscrise CODURILE UNOR TAINE STRĂVECHI, ale căror mesaje rămâne 
 și merită să le redescoperim…


 

Comentarii